marime text: Mareste fontul Micsoreaza fontul

Star Wars VII, trezire in forta. J. J. Abrams a facut totul pentru a-i multumi pe fanii seriei. ATENTIE: SPOILERE

"Star Wars: The Force Awakens" e o demonstratie a inteligentei lui J. J. Abrams, care nu a ezitat sa faca un meta-razboi al stelelor. ATENTIE: ACEST MATERIAL CONTINE SPOILERE!

Star Wars VII, trezire in forta. J. J. Abrams a facut totul pentru a-i multumi pe fanii seriei. ATENTIE: SPOILERE

"The Force Awakens" ar putea sa se numeasca si "Return of all The Things You Liked About Star Wars and None of Those You Hated". Dovada faptul ca i se potriveste foarte bine oricare din titlurile din trilogia initiala: ar putea sa-i zica si "A New Hope", si "The Empire Strikes Back", si "Return of the Jedi". Originalitatea nu a fost deloc o miza pentru J. J. Abrams cand a facut acest film, care uneori e hilar de autoreferential - de pilda, in loc de Steaua Mortii, este Starkiller, o Stea a Mortii mai mare, care nu e artificiala, ci e facuta dintr-o planeta. Cum ar veni, Steaua Mortii Bio.

J. J. Abrams se distreaza cu aceasta auto-referentialitate si pare sa fi gandit foarte prudent filmul, pornind de la o lista cu doua coloane: 1) ce a iubit publicul in filmele lui Lucas; 2) ce au urat publicul in filmele lui Lucas. Tot ce era in coloana 2 a fost aruncat (inclusiv extraterestri gen Jar Jar), tot ce era in coloana 1 a fost pastrat si amplificat de la Kylo Ren care e Darth Vader 2, pana la BB8, care e R2D2-2. Dar J. J., altminteri foarte prudent cand e vorba de fani, ne atrage permanent atentia de-a lungul filmului atentia ca e constient de aceasta auto-referentialitate si ca nu se ia prea tare in serios. Asa ca trateaza Star Wars ca pe orice serie cu o reteta sigura - asa cum, de pilda, in orice James Bond teastepti sa gasesti un personaj malefic extravagant, fotomodele si o superbaza care e distrusa la final. Dar tocmai de aceea filmul este si pentru fani, care se bucura de fiecare data cand inteleg aluziile sau regasesc lucrurile care le-au placut reinterpretate, si pentru nou-veniti, care primesc direct un "best of Star Wars".

De asemenea, J. J. a avut o strategie excelenta pentru trailere - si toate spoilerele de care s-a discutat atat erau parte din ea. A avut un motiv bun sa sugereze ca Mark Hamill joaca un rol foarte important in film, in loc sa discute despre cine e copilul cui. O intrebare care, de altfel, avea un raspuns evident: Luke nu putea avea copiii, fiindca asa e canonul impus de Lucas, pe care J. J. nu isi bate capul sa-l incalce, deci raman Han si Leia; Finn nu poate fi copilul lor fiindca genetica functioneaza si in universul Star Wars; iar Rey era nitel prea zdrentaroasa pentru fiica unei printese. E posibil ca si in acest film sa ne fi lasat niste indicii false - ar putea Snoke sa se dovedeasca a fi Palpatine? Rey sa fie totusi fiica lui Luke?


Schimbarea vremurilor si-a lasat si ea amprenta. E drept ca noul Imperiu pare la fel de intolerant la extraterestri cum era si cel vechi, insa acum vedem multe femei in posturi de raspundere. Ceremoniile imperiale folosesc in continuare recuzita nazista, dar aduc un pic si cu demonstratiile de forta ale Statului Islamic. De altfel, atat rebelii, cat si imperialii "Primului Ordin", par mai degraba organizatii teroriste care se lupta pentru a controla agenda Republicii decat state propriu-zise.

"The Force Awakens" nu e doar auto-referential, ci si referential. O nava e devorata parca de nisipuri, la scurt timp dupa ce Max von Sydow a jucat exact acelasi rol ca in Dune al lui David Lynch. Han Solo duce pe nava sa niste alieni periculosi care scapa si fac un carnagiu. Se cauta o harta, ca in primul "Knights of The Old Republic". Ca tusa personala a lui Abrams, Kylo Ren si Hux par roluri scrise pentru Benedict Cumberbatch, in care nu a putut juca fiindca deja fusese in "Into Darkness", si multe intorsaturi de situatie aduc izbitor cu "Lost". Ca stil, actiunea e mai putin cursiva, montajul mai vioi decat la Lucas, sunt multe gros-planuri.

Vorbind de gros-planuri, Abrams si le permite fiindca actorii joaca niste personaje reale, cu probleme omenesti, snu cu drame produse de concentratii prea mari de midiclorieni . Kylo Ren e in fond un adolescent fugit de acasa, Hux e un tocilar ranchiunos care incearca sa-si impresioneze seful, Han si Leia sunt un cuplu divortat absolut normal.

Din fericire, personajele conduc actiunea, nu efectele speciale, care, din fericire, sunt un simplu accesoriu. John Boyega, pe care trailerele l-au facut (probabil intentionat) sa para teapan si antipatic e de fapt extrem de amuzant si umple ecranul. Adam Driver e un teenager cosuros cu probleme mari cat Galaxia - si primul Sith cu care chiar poti empatiza, desi (intentionat) nu are nimic din charisma lui Vader. Daisy Ridley e mult peste Natalie Portman si Carrie Fisher - de pilda, stie sa umble sleampata, nu ca si cum ar fi permanent convinsa ca tot ce face e vital pentru Galaxie si trebuie sa stea dreapta 24/7.


Se vede clar ca Lawrence Kasdan si-a reluat controlul asupra personajelor. Glumele pentru copii mici din "Phantom Menace" au disparut. Le-au luat locul glumele pentru copiii mari, si una dintre ele rezuma bine stilul referential al "Trezirii": Kylo Ren face o criza de nervi si incepe sa izbeasca cu sabia laser in stanga si in dreapta. Doi soldati imperiali dau sa intre pe un coridor, cand vad iesind scantei de la iesirea nervoasa a lordului Sith. Banuind ce ar urma daca l-ar deranja - asa cum banuiesc si spectatorii - se fac ca au treaba in alta parte si o sterg, plini de demnitate.

Text: Radu Pirca, editor www.stirileprotv.ro



Modifică setările cookies