marime text: Mareste fontul Micsoreaza fontul

Regizorul pentru care nimic nu este prea sangeros. Tarantino rescrie istoria sclaviei in SUA cu un erou negru platit sa vaneze albi: cand isi incheie cariera

Dupa ce l-a ucis pe Hitler in Inglourious Basterds, unde evreii ii scalpeaza pe nazisti, in Django Unchained, Tarantino promite sa aduca cel mai detestat negru din cinematografia americana alaturi de un sclav ce ajunge vanator de recompense, pe urmele stapanului ce i-a transformat nevasta in prostituata.

Regizorul pentru care nimic nu este prea sangeros. Tarantino rescrie istoria sclaviei in SUA cu un erou negru platit sa vaneze albi: cand isi incheie cariera


La  3 ani de la cel mai mare succes financiar regizat de Quentin Tarantino, cineastul in varsta de 49 de ani, cunoscut pentru filme sale care combina genuri diferite ca blaxploitation, grindhouse, kung fu si spaghetti western revine pe marile ecrane in luna ianuarie (18 ianuarie 2013, premiera din Romania) cu Django Unchained. Django e un omagiu adus westernurilor din anii ’70, confectionate special pentru „piata neagra“. Numele filmului este inspirat de westernul Django al lui Sergio Corbucci lansat in 1966,  cu Franco Nero in rolul principal.

 

Studiourile The Weinstein Company au inceput deja sa-l promoveze pe Leonardo DiCaprio in cursa pentru Oscarurile din 2013, cu rolul maleficului stapan de sclavi, Calvin Candie. Povestea din Django al lui Tarantino este plasata in Sud, cu doi ani inainte de izbucnirea Razboiul Civil, si urmareste un sclav interpretat de Jamie Foxx , a carui experienta brutala cu fostii stapani il aduce fata in fata cu vanatorul de recompense cu origini germane Dr. King Schultz , jucat de Christoph Waltz. Schultz este pe urmele fratilor criminali Brittle si numai Django il poate ajuta sa-i gaseasca si sa-si incaseze recompensa. Schultz recurge la metode neortodoxe si il rascumpara pe Django cu promisiunea de a-l elibera dupa ce ii va captura pe fratii Brittle, morti sau vii.


 

Succesul acestei misiuni are drept rezultat eliberarea lui Django, dar cei doi barbati decid sa ramana aliati. Schultz va ajunge sa ii caute impreuna cu Django pe cei mai cruzi criminali din Sud. Django are si el misiunea lui: s-o gaseasca si s-o salveze pe Broomhilda (Kerry Washington), sotia pe care a pierdut-o la un targ de sclavi, cu mult timp in urma. In cautarea lor ajung la Calvin Candie (Leonardo DiCaprio), proprietarul lui Candyland, o plantatie infama unde sclavii sunt antrenati de Ace Speck  (James Remar) ca sa se lupte unul cu celalalt pentru distractia celor bogati. Samuel L.Jackson il interpreteaza pe Stephen, seful sclavilor de pe plantatia lui Calvin Candie: "Sper ca acest rol ma va face cel mai detestat negru din istoria cinematografiei" a declarat actorul pentru Access Hollywood.

 

 

130 de zile au durat filmarile din California, Wyoming si Louisiana de la Django Unchained, un adevarat record pentru Tarantino. Productia nu a fost insa lipsita de probleme. Joseph Gordon-Levitt, Kevin Costner, Sacha Baron Cohen, Kurt Russell s-au retras pe rand din filmul cu care Tarantino abordeaza in stil western tema sclavagismului in maniera sa specifica. Pe langa cei patru actori si Anthony LaPaglia s-a retras din distributie, suparat pe echipa lui Tarantino.

 

In Django Unchained, Anthony LaPaglia trebuia sa joace rolul fratelui lui Joseph Gordon-Levitt, insa la fel ca acesta din urma a spus adio proiectului din cauza nepotrivirilor de program. Filmarile la Django au taraganat mult iar Anthony LaPaglia ar fi fost fortat sa renunte la  un alt proiect - "Underground". "Productia de la Django este scapata de sub control, au depasit bugetul si totul e un haos. Am fost obligat sa ma retrag oficial. Au adus pe altcineva in locul meu si tot nu au reusit sa filmeze nimic nou" a declarat in aceasta toamna actorul care s-a aratat dezamagit de faptul ca oamenii lui Tarantino se asteptau ca el sa renunt la angajamentele pe care le-a luat pentru "Underground" in favoarea lui Django Unchained. 

 

Intr-un amplu interviu pentru revista Playboy, Tarantino a dezvaluit ca nu s-a suparat atunci cand Will Smith nu a acceptat rolul titular din Django Unchained, marturisind ca a petrecut un weekend distractiv cu actorul, incercand sa-l convinga. In cele din urma, regizorul l-a distribuit pe Jamie Foxx in rolul lui Django, dar a recunoscut ca Will Smith era initial preferatul lui pentru rol si l-a contactat de indata ce a terminat de scris scenariul.
 

 


Tarantino a explicat filozofia filmelor sale pentru Playboy:  "Din cand in cand, filmele nu respecta regulile. Este relaxant cand nu ai idee ce se va intampla in continuare. Multe din filmele care au facut asta, au facut-o din intamplare de parca au ajuns intr-o zona interzisa la care nu se gandisera de la inceput. Insa din acel moment al filmului, totul este lipsit de control. Mi-am spus << De ce sa nu spun aceste povesti in modul meu, dur si in forta, insa plin de satisfactie.>>. Daca te vei uita la filme despre Al Doilea Razboi Mondial, vei da doar peste clisee care ajuta povestea oferind publicului lucruri pe care deja le stie. Sunt putine filme adevarate depre sclavie. Pentru mine, Django Unchained este un western plasat in Sudul Indepartat. Din punctul de vedere al sclaviei, ce m-a interesat a fost aspectul financiar: oamenii ca slavi. Cum functioneaza asta? Cat costau? Cati sclavi avea in medie un stapan din Mississippi? Cum functionau casele de licitatie de sclavi? Care erau straturile sociale in cadrul unei plantatii".


Regizorul a vorbit si despre rolul care i-ar putea aduce un Oscar lui DiCaprio peste cateva saptamani: "In Django Unchained, Calvin Candie personajul interpretat de Leonardo DiCaprio este proprietarul unei plantatii care are 65 de mile patrate de teren. Este ca Ben Cartwright din Bonanza, doar ca din Sud, face parte din putinele familii cu afaceri in bumbac din Mississippi. Oricine in aceasta pozitie este ca un rege.Toti albii saraci care lucreaza pentru ei si toti sclavii sunt supusii lor. Detine tot ce vede cu ochii si plantatia este o adevarata masina de facut bani care merge singura. Candie s-a nascut in aceasta lume si nu da un rahat pe afacere: lucrurile merg de la sine.

Este ca o pervesiune ciudata a aristocratiei europene. A fost o perspectiva interesanta de folosit pentru intreaga poveste si pentru modul in care alege Candie sa-si petreaca timpul .Pun aceasta poveste in tiparele unui spaghetti western si scot in evidenta elementele suprarraliste ale istoriei. Le scot in evidenta mitic, dar si cu ajutorul violentei si a ororilor spuse cu un umor negru. Totul face parte din genul spaghetti Western, insa ma bazez pe o perioada care nu putea fi mai suprarealista, mai bizara, mai cruda sau mai perversa intr-un stil comic daca te uiti la ea dintr-un anumit punct de vedere. Toate acestea merg maina in mana."

 


 


Unul dintre elementele controversate ale filmului, pe langa  violenta, va fi reprezentarea modului in care erau tratate sclavele ca obiecte sexuale: "Sclavele din film nu sunt 100% prostituate. In Django Unchained, Cleopatra Club nu este un bordel. Este un gentlemen’s club unde iti aduci tu femeia si iei masa cu ea.  Pony este un termen folosit pentru sclavele tinere si atragatoare. Cred ca aceasta a fost piatra de temelie a sclaviei sau unul dintre lucrurile care o faceau sa functioneze. In afara de forta de munca, exista  si sexul la cerere. In clipa in care un om detine un alt om, sexul face parte din tranzactie. Se facea asta pe vremea respectiva? Da. Se face asta acum? Da, mergi in Bangkok (..)"


Tarantino l-a dorit pentru rolul lui Django pe Will Smith care s-a retras desi regizorul sustine ca nu a fost speriat de scenariul controversat: "Am petrecut cateva ore impreuna, intr-un weekend, cand el era in New York si filma Men in Black 3. Am parcurs scenariul si am discutat pe marginea lui. A fost distractiv – e un tip inteligent si cool. Nu a refuzat rolul pentru ca s-ar fi speriat de poveste (fiind vorba de perioada cand negrii erau sclavi). Pur si simplu nu simtea ca s-ar potrivi si nu am avut timp sa incercam sa o modelam sa fie bine. Cand am plecat, i-am spus ca voi merge sa vad si alti actori. El mi-a spus sa-l las o vreme si, daca nu gasesc pe altcineva, sa vin sa vorbim din nou. Si mai tarziu mi-am gasit protagonistul. L-am ales pe Jamie Foxx pentru ca este un cowboy. M-am intalnit cu 6 actori diferiti si i-am analizat munca fiecaruia: Idris Elba, Chris Tucker, Terrence Howard, M.K. Williams, Tyrese."

 


Leonardo DiCaprio a fost legat de rolul lui Hans Landa din Inglourious Basterds care i-a adus lui Christoph Waltz un premiu Oscar. "Nu m-am intalnit niciodata cu DiCaprio pentru a vorbi de Inglourious Basterds. Era interesat de asta, insa aveam nevoie de cineva cu talent lingvistic. DiCaprio vorbeste bine germana, insa Hans Landa vorbea mai mult franceza in film. Leo nu a fost in carti pentru acest rol. Il cunosc insa de 15 ani, ii place stilul in care scriu si se asigura ca primeste fiecare scenariu la care lucrez si care l-ar interesa. L-a primit si pe cel de la Django si i-a placut de Calvin Candie. Apoi el m-a sunat."


Cineastul a dezvaluit ca l-a scris pe Calvin Candie cu alt actor in minte si nu cu DiCaprio: Am scris acest personaj - Calvin Candie cu altcineva in minte, insa nu pot sa spun cine pentru ca atunci cand am terminat scriptul mi-am dat seama ca erau mai in varsta decat imi doream eu sa fie personajul.  Asta este una din probleme mele. Gandesc un personaj plecand de la cineva, insa uit ca aveam in minte versiunea lui de acum 20 de ani. (...) Candie este primul personaj negativ scris de mine si pe care nu-l plac deloc. Il urasc pe Candie desi sunt obisnuit sa-mi iubesc personajele negative, oricat de rele ar fi."



"Candie este un maestru al sclaviei ca institutie si pentru ca dispretuiesc atat de mult acest lucru, am scris aceasta poveste. Candie este temelia acestui film. Leo a fost direct cu mine si mi-a explicat clar modul in care vrea sa-l construiasca. Intreaga idee de baiat imparat s-a creionat foarte bine in antiteza cu cea de stapan de plantatie, model inspirat de tatal lui Candie. Eu am cercetat bine istoria pe care vreau sa o prezint in acest film, la fel si Leo, asa ca am avut materiale suficiente pentru personajul lui. Leo a avut un monolog foarte interesat despre Candie si cum tatal sau l-a crescut intr-un astfel de mediu: ce sanse avea sa ajunga in alt fel? A crescut in jurul sclavilor negri si s-a obisnuit sa ii trateze dur, pentru ca asta a vazut de mic. Inca dau vina pe el, insa in circumstatentele date, putea sa devina altcineva?" a mai dezvaluit regizorul.


Tarantino este recunoscut pentru eroii sai negativi exceptionali. Regizorul a dezvaluit si cine este modelul care-l inspira: "Lee Van Cleef este unul dintre actorii mei favoriti. L-am iubit in The Good, the Bad and the Ugly." In 2009, Tarantino a declarat in emisiunea lui Howard Stern ca Brad Pitt i-a oferit hasis sa fumeze in timp ce discutau despre viitorul lor proiect, Inglourious Basterds: "Brad a inceput totul, a mentionat acest lucru in timpul unei conferinte de presa. Poate nu si-a dat seama, dar a facut totul oficial, asa ca nu mai avea rost sa neg. Dar a prins bine la publicitate, pentru ca toate site-urile scriau: <<Quentin Tarantino l-a drogat pe Brad Pitt ca sa joace in Inglorious Basterds>>".


Regizorul a povestit sincer pentru Playboy cat de mult il ajuta marijuana in procesul creativ: "Nu scriu niciodata sub influenta drogurilor usoare. Dar daca te gandesti la o scena muzicala, de exemplu, ai putea fi mult mai inspirat in aceasta stare. Se intampla de multe ori, ca la finalul zilei, sa te relaxezi fumand un joint, sa umbli pe internet sa vezi ce se mai scrie despre proiectele tale si brusc, sa iti vina o idee buna. Nu am nevoie de marijuana ca sa fac un film sau ca sa scriu un scenariu. In timp ce lucram la Django, ne luam liber serile de vineri. Ieseam impreuna cu echipa mea, intr-un bar din New Orleans, unde sunt foarte multe pub-uri nebune si ajungeam sa stam in oras pana la 6-7 dimineata, apoi dormeam toata ziua, iar duminica vedeam un film si ne relaxam. Luni eram din nou la treaba." Intrebat de editorii revistei Playboy daca are o reteta care sa ii permita sa obtina marijuana in scop medicinal, acesta a raspuns amuzat: "Cred ca sunt singurul din industrie care nu are asa ceva".

Dupa ce a lansat Reservoir Dogs si Pulp Fiction, Tarantino a fost considerat unul dintre regizorii care au sfidat regulile si a schimbat pentru totdeauna genul filmelor cu gangsteri. Intrebat cum se vede ca regizor in acest moment, Tarantino a declarat: "Ma simt ca Bob Dylan in anii '70 sau ca Brian De Palma, Martin Scorsese, Steven Spielberg in anii '90. Mi-ar placea sa fiu considerat ca unul dintre marii regizori ai timpurilor mele, care a avut ceva de zis cu fiecare film si a fost extrem de talentat. Nu mai vreau sa ma simt un strain la Hollywood. Acum oamenii de aici ma plac. Sunt un membru al acestei comunitati, atat ca persoana cat si ca om de profesie. In 1994, cred ca toti erau impresionati de mine, dar eram un outsider, nu faceam parte din acel cerc de oameni de la Hollywood. Nu voiam decat sa fiu atent sa n-o dau in bara. Simt ca intotdeauna am vrut sa demonstrez ca fac parte din aceasta lume."



"Intotdeauna am vrut sa ii faca pe oameni sa imi astepte filmul cu nerabdare, nu am vrut sa ma multumesc cu ideea ca le-am facut la fel de bune ca Pulp Fiction. De aceea, m-am bucurat enorm sa citesc ca Django Unachained este considerat unul dintre cele mai asteptate filme din acest an. Este un western cu negri. De unde naiba nerabdarea asta? Dar asta e partea cea mai grozava la meseria asta" a mai spus acesta care a precizat ca nu vrea sa faca filme si la batranete: "Vreau sa ma opresc la un moment dat (...) Regizorii nu devin mai buni la batranete. Cele mai proaste filme din cariera unui regizor sunt  cele de la final."


Stilul lui Tarantino a fost intotdeauna sinonim cu violenta excesiva. Dupa atacul criminal de la cinematograful din Colorado din acest an, unde un barbat a intrat inarmat si a ucis peste 50 de persoane la vizionarea lui The Dark Knight Rises, cineastii au fost mult mai atenti cu modul in care este expusa violenta in filme. Cel mai bun exemplu este drama Gangster Squad, despre lumea mafiotilor din anii 40-50, care a fost re-editata dupa acel incident. Producatorii au decis sa scoata complet o scena in care niste mafioti apar inarmati si incep sa traga din spatele ecranului in cei din sala de cinema. Insa, Tarantino nu s-a lasat influentat de acel eveniment si continua sa faca filme in acelasi stil sangeros care l-a consacrat:  "Nu mi-a afectat stilul, pentru ca acel om este nebun. El a ales acel loc pentru ca era plin de lume, nu il diferentiaza cu nimic de un alt nebun care intra la McDonald's si produce acelasi carnagiu doar pentru ca era multa lume prezenta si poate deveni celebru."
 


Ultimele trailere adaugate


Modifică setările cookies