marime text: Mareste fontul Micsoreaza fontul

OSCAR 2015: Birdman, cosmarul lui Alejandro G. Inarritu devenit o bijuterie cinematografica. Cum a fost realizat in doar 30 de zile filmul care poate deveni un clasic al cinematografiei moderne

De la primul cadru din "Birdman", iti dai seama ca nu vei urmari un film conventional, dar nici un film cu super eroi, in sensul unui blockbuster. Super eroi exista destui in filmul lui Inarritu, insa nu sub forma hollywoodiana cu care s-a obisnuit publicul. Cu 9 nominalizari la Oscar, Birdman se lupta pentru marele trofeu cu Boyhood, pe 22 februarie, cand va avea loc gala Premiilor Oscar. La fel de multe sanse are sa se impuna si la categoria cel mai bun actor, pentru rolul magistral facut de Michael Keaton, rivalul lui Eddie Redmayne la Oscar.

OSCAR 2015: Birdman, cosmarul lui Alejandro G. Inarritu devenit o bijuterie cinematografica. Cum a fost realizat in doar 30 de zile filmul care poate deveni un clasic al cinematografiei moderne

In prima scena din Birdman il vedem pe Michael Keaton in chiloti, filmat din spate, levitand deasupra patului, cu privirea spre geam. Pare impacat, dar o voce din interioriul lui striga, filosofand despre lucruri mai mult sau mai putin importante.

 

De aici, urmeaza o aventura plina de culoare, de magie si plina de interpretari puternice, despre vanitate, celebritate si cinismul care predomina industria cinematografica. In filmul nominalizat la Oscar, Alejando Gonzalez Inarritu isi poarta spectatorii printr-un labirint al trairilor si al emotiilor, "un rabbit hole" ca in Alice In Tara Minunilor.

 

 

 

Birdman expune drama traita de un fost actor din filme cu supereroi care vrea sa regaseasca gloria de odinioara cu ajutorul unui spectacol de teatru pe Broadway. Chinuit de faptul ca fanii sai l-au uitat si ca azi nu mai reprezinta nimic, Riggan vrea sa devina de neuitat cu o adaptare pe Broadway, prin care sa arate intregii lumi ca el este inca un spirit viu al actoriei. Pare ironic ca in rolul principal il regasim pe Michael Keaton, si el un fost actor de super eroi, fiind celebru pentru portretul sau din filmele cu Batman regizate de Tim Burton in anii ’90.

 

 

Regizorul mexican Alejandor Gonzalez Inarritu se simtea blocat intr-un proces creativ asa ca a decis sa faca ceva diferit. Acesta este primul sau film ce poate fi incadrat in genul comedie neagra, desi in esenta este o drama profunda, despre natura umana si nevoia de a fi recunoscut, mirajul celebritatii si modul in care ne raportam valorile. Initial, urmatorul sau film trebuia sa fie "The Revenant" cu Leonardo DiCaprio, dar pentru actorul lucra atunci la The Wolf of Wall Street, al lui Scorsese, Inarritu a mers mai departe cu un alt film, "Birdman." La o intalnire cu producatorul Brad Weston, de la New Regency, cineastul i-a aratat un scenariu la care lucra de o viata. "Era Birdman si era grozav. Alejandro este un cineast sclipitor, care a vrut sa porneasca intr-o cu totul alta directie."  In total filmul a primit 9 nominalizari la Oscar, pentru cele mai importante categorii, iar filmarile au durat doar 30 de zile, insa munca a fost titanica pentru a crea un art artistic deosebit de toate celelalte.

 

Iluzia unui film turnat intr-un singur cadru

 

In 16 ani, Inarritu a facut doar 6 filme, dar intens aclamate, printre care "Babel", "Biutiful" sau "Amores Perros". Stilul lui unic in cinema-ul modern nu a trecut neobservat, insa in Birdman, cineastul incearca ceva cu totul nou pentru cariera sa: este singurul film montat sa para filmat intr-un singur cadru. Iar asta a fost o munca titanica pentru echipa de filmare. Efectul este impresionant pentru spectatori, la fel ca in "Rope" al lui Alfred Hitchcock. "Industria de film actuala tinde sa produca filme usoare, usor de vazut, comfortabile. Dar e un mare pacat ca a renuntat la a invita spectatorul sa exploreze modurile diferite prin care o poveste poate fi spusa. Cinema-ul ofera posibilitati infinite" declara Inarritu, intr-un interviu pentru Reuters.

 

 

Aceasta tehnica,  intr-un singur cadru au transformat filmarile intr-un adevarat cosmar. "De obicei, imi luam 6 luni pentru editare, montaj, in camera de post-productie. Dar in acest caz nu am avut acest timp la dispozitie. Am avut scene continuue, de 20 de minute, care au ingreunat munca celor de la editare, dar si actorilor. Daca incurcai replica, trebuia sa o luam de la capat. Daca ofereai interpretarea carierei tale, ai fi facut-o la infinit" a spus Inarritu intr-un interviu acordat revistei Hollywood Reporter. "Le-am zis actorilor ca vrem naturalete, vrem autentiticitate si ca va fi o munca ingrozitor de grea". Camera se misca pe holuri, ii urmareste pe actori, ca intr-un documentar realist, iar actiunea are loc in mare parte pe scena sau in interiorul unui teatru de pe Broadway,

 

 

Anatomia unei scene de Oscar

 

Una dintre cele mai captivante scene din film este cea in care Michael Keaton alearga doar in chiloti intr-un Times Square ultra aglomerat, in New York. Scena este formidabila atat compozitional, cat si intepretativ. Dar succesul sta in faptul ca a a fost filmata dintr-un singur cadru, pentru a-i oferi autenticitate. Astfel, totul este natural, inclusiv turistii mirati, care se holbeaza in cadru la iesirea actorului. In mod normal, pentru o astfel de scena, s-ar fi oprit circulatia si s-ar fi folosit figuranti, dar bugetul limitat, de doar 18 milioane de dolari, nu le-a permis asta realizatorilor. Abia si-au putut permite 40 de figuranti pentru tot filmul. Asa ca, in fata atator obstacole, Inarritu a fost nevoit sa vina cu o solutie "out of the box". Cum sa protejezi actorii de "spectatorii" de pe strazi?

 

 

 

Si atunci, i-a venit ideea geniala directorului de imagine Emmanuel Lubezki (care a castigat un Oscar cu Gravity, anul trecut). In timp ce mergea prin New York, intr-o zi, acesta a dat peste o formatie din liceu, -  Marching Cobras of New York - care repetau la instrumente in parc. Si atunci, s-a gandit: de ce sa nu angajeze trupa in film si sa o introduca in scena, ca "un scut" intre actori si simplii trecatori de pe strada? Dar, pentru ca erau inca minori, conform legii, nu aveau voie sa lucreze noaptea, atunci cand trebuia filmata scena. In schimb, au incercat sa dea de alti absolventi ai liceului de muzica din New York, pe care sa ii angajeze. "Din cauza modului pretentios in care am lucrat si a metodelor dificile, aveam momente cand ori mergea bine, ori se naruia totul. Era ca un balet", a spus producatorul John Lesher. In final, scena a iesit superb, ca un cosmar freudian, tras in neon.

 

 

 

 

 

Cum a devenit din cosmar o bijuterie cinematografica

 

Michael Keaton a fost, de la inceput, constient de cat de greu va fi de realizat acest film, din toate punctele de vedere, dinainte sa semneze sau sa accepte rolul. Pe langa greutatile muncii sale, una dintre provocari a fost sa ii convinga pe ziaristi ca nu a fost "typecast", adica nu i s-a oferit un rol in genul acelora in care a avut succes. "Daca vreti sa ganditi asa, ok, dar e modul lenes de a o face" ii spunea Keaton unui reporter la inceputul promovarii filmului. Prima discutie a avut-o in 2012, cand a avut o cina cu Inarritu, in care i-a prezentat ideea. "A durat 11 secunde sa imi dau seama de nebunia pe care mi-o propune si ca oricand se poate narui totul. Dar mi-a placut la nebunie, imi plac ideile originale, ma tin viu si interesat" a povestit Keaton pentru Hollywood Reporter.

 

 

Si pentru Edward Norton, nominalizat si el la Oscar in rol secundar, acest film a fost o provocare. "E neobisnuit, pentru ca Alejandro a incercat sa faca o atmosfera light pe platouri, si hai sa fim seriosi, nu este un James Brooks al Mexicului. Nu face comedii, ceea ce e ironic, pentru ca el este foarte amuzant."

 

Dar, filmul a fost mult mai dificil de realizat, chiar daca spectatorii nu isi dau seama. Aceasta decizie de a turna fiecare scena dintr-un cadru, a creat probleme pana si in secventele mai putin importante. "Prima aparitie a lui Edward Norton este intr-o scena care dureaza 6 minute. Eu trebuia sa intru si sa il iau deoparte. Dar fie mergeam prea repede, fie prea incet. Alejandro urla la mine <<o sa distrugi filmul, de la capat>>, simteai o presiune incredibila" isi aduce aminte Emma Stone, si ea nominalizata la Oscar in rol secundar feminin.

 

Un film care schimba regulile jocului in industrie


Starul filmului, Michael Keaton, a reusit marea sa revenire cu acest film. El insusi, fost actor de super eroi, poate ca s-a regasit in rolul lui Rick Riggan, pe care il joaca formidabil si natural. Insa, lucrurile nu au fost atat de simple. "Filmarile au fost grele, eu joc 3 sau 4 personaje. Trec de la o stare la alta in 12 secunde. A fost coplesitor si extenuant pentru ca am abordat alt stil de filmare. Cadre lungi, fara timp de relaxare, fara editare. Dar modul in care a pus cap la cap lucrurile a facut ca totul sa para usor si natural, si asta este meritul lui urias. Munca sa inovatoare va intra in istoria filmului si va schimba totul" a declarat Keaton despre Inarritu. "Eu sunt un om obisnuit, nu mi-am impus sa sparg bariere cu acest rol, a fost o munca artistica placuta, care putea oricand sa devina un esec. M-am bucurat de creatie, de actorie si oamenii minunati cu care am lucrat."

 

 

Alejandro Gonzalez Inarritu, in varsta de 51 de ani,  a optat pentru aceasta metoda nu ca sa isi chinuie echipa, ci pentru a oferi spectatorilor acea senzatie de intimitate, de participare pe scena impreuna cu actorii. "Aceasta tehnica iti ofera un sentiment intim. Acest film a fost cu totul neconventional, la fel si procesul de realizare" a mai povestit regizorul nominalizat la Oscar.

 

 

Birdman i-a schimbat viata definitiv regizorului mexican, asa cum o spune el insusi. "A fost facut in stil guerrilla. Am invatat ca, de acum incolo, nu mai fac nimic daca nu ma sperie gandul, inainte. Ne-a impins limitele, dar m-a facut sa ma simt mai viu. E ca un concert live, nu il mai poti repara. Tot ce vedeti in film e real, autentic".

 



Modifică setările cookies