marime text: Mareste fontul Micsoreaza fontul

40 de ani de legenda: 21 de lucruri pe care nu le stiai despre Nasul, capodopera lui Francis Ford Coppola si filmul cult pentru generatii intregi de cinefili

Pe 15 martie 1972, The Godfather/Nasul ajungea pentru prima data pe marile ecrane. Dupa 4 decenii, este considerat un film nemuritor si o capodopera a cinematrografiei. Francis Ford Coppola a reinventat pentru totdeauna filmele cu gangsteri, iar Nasul a devenit un film cult pentru generatii intregi, cu scene memorabile si intepretari sclipitoare. La aniversarea a 40 de ani de la lansarea filmului, revista Time le ofera fanilor o serie de povesti inedite din spatele celui mai fascinant film cu mafioti, votat de Insititul American de Film al doilea cel mai mare film din istorie, dupa Citizen Kane.  

1. Inainte de a filma Nasul, Francis Ford Coppola a scris scenariul pentru Patton, care a oferit una dintre cele mai impresionate scene de deschidere. In timp ce scria scenariul pentru Nasul, un prieten i-a sugerat sa incerce sa creeze un moment de deschidere la fel de impresionant. Prima secventa este considerata magistrala din punct de vedere cinematografic, prin modul in care camera se misca pe si sunt prinse cadrele de apropiere pe fetele personajelor.


2. Tot in prima scena, in timp ce Don Corleone ii explica lui Bonasera conceptul sau despre prietenie, prima secventa in care apare Corleone in intregime, dezvaluie un musafir supriza: o pisica in bratele lui Corleone. "Pisica din bratele lui Marlon  nu era de la inceput in plan" a spus Francis Ford Coppola. "Am vazut pisica alergand prin studio si pur si simplu, am luat-o si i-am pus-o in brate." Lui Brando i-a placut enorm si a pastrat pisica. Insa, se pare ca scena a fost aproape ruinata din cauza torsului pisicii, care acoperea sunetul replicilor si a fost nevoie de munca suplimentara pentru a rezolva problema.

3. Prietenia dintre Francis Ford Coppola si George Lucas dureaza de decenii intregi, cand amandoi erau niste necunoscuti si isi incercau norocul in Los Angeles. Coppola l-a lasat pe Lucas sa filmeze cateva scene din film, printre care si cea cu ziarul in care sunt anuntate evenimentele din familia Corleone. Insa, cea mai mare contributie a sa au fost sugestiile tehnice pe care acestea i le-a oferit.


4. Scenele de la final au fost numite de critici printre cele mai deprimante secvente de incheiere din cinematografia anilor '70. Kay Corleone (Diane Keaton) isi da seama ca sotul ei este un mafiot ucigas in timp ce acesta ii inchide usa in nas. Insa, regizorul a filmat si o alta scena de final dar pe care n-a mai folosit-o, in care Kay se roaga in Biserica pentru mantuirea sufletului sotului ei.


5. Unul dintre cele mai socante momente din film este cu siguranta scena in care  Jack Woltz se trezeste in pat cu capul unui cal mort. Secenta este numita de presa de specialitate ca fiind iconica pentru cinematografia americana. Insa, momentul a starnit furie, mai ales in randul celor care apara drepturile animalelor. Producatorii l-au incurajat sa foloseasca un cap fals, dar nu i-a placut.  Asistentii sai au gasit un cal bolnav care se pregatea sa moara la o ferma. "Dupa ce moare, va rog sa ne trimiteti capul", le-a spus celor de la ferma un membru din echipa de filmari. Coppola isi aduce aminte ca "intr-una din zile, ne-am trezit cu o lada frigorifica ce continea capul calului inauntru."



6. Francis Ford Coppola n-a fost prima optiune ca regizor, dar producatorii l-au ales pentru ca era tanar, adica cerea putini bani si se plia pe ce doreau producatorii, cel putin asa isi imaginau ei, si era italian. Inainte de el, nume mari ca Elia Kazan, Arthur Penn si Costa-Gavras au fost luate in considerare pentru regia filmului Nasul. Mario Puzo, cel care a scris romanul, a povestit ca regizorul Costa-Gravas a fost atras de film, dar a refuzat proiectul pentru ca ii era teama ca nu stapanea suficient de bine toate nuantele si pentru ca filmul era foarte american.


7. Initial, Coppola a vrut sa deschida filmul altfel, cu o scena luminoasa in care sa apara familia Corleone. Dar cand un amic a vazut scenariiu, i-a sugerat sa inceapa in forta cu o scena impresionanta. Acesta a ascultat de sfatul prietenului, si la fel in ca in Patton, a deschis filmul cu un discurs impresionant, a carui prima replica este "I believe in America."

8. Dupa 4 decenii, aparitia lui Al Pacino in Nasul este una definitorie pentru cariera acestuia, insa nu toti l-au dorit. Studiourile Paramount isi doreau mai mult un actor ca Robert Redford sau Ryan O'Neal. Singurul care nu s-a indoit nici o clipa de Al Pacino a fost Francis Ford Coppola. Totusi i-a chemat la probe de Robert De Niro si Martin Sheen pentru rolul lui Michael. Proba lui Pacino n-a fost excelenta, era palid si nesigur. Insa sotia lui George Lucas a fost fermecata de sarmul lui. "Te dezbraca cu privirea" a fost replica acesteia dupa ce a vazut proba. Pana la urma, Coppola a mers pe varianta cu Al Pacino pentru rolul lui Michael.


9. Dupa 4 decenii de la rolul memorabil pe care Marlon Brando l-a facut, pare greu de imaginat ca exista alt actor nascut pentru acest rol. Si totusi, producatorii l-au vrut cel mai putin pe Brando si mizau pe nume ca Anthony Quinn, Richard Conte, chiar si Burt Lancaster. "Casting-ul a mers intr-una, am chemat la probe toti actorii posibili" a declarat ani mai tarziu regizorul. Acesta a mai spus ca indiferent de casting, stia de la inceput ca nu va da rolul nimanui altcuiva decat lui Marlon Brando.

10. Marlon Brando jucase pana la Nasul in On the Waterfront si A Streetcar Named Desire. Dar in 1971 acesta isi castigase o reputatie de certaret, dupa mai multe conflicte cu regizori si producatori. Faptul ca avea o personalitate puternica si nu tinea cont de reguli (intarzia constant la filmari) l-a facut pe directorul studiourilor Paramount de atunci, Stanley Jaffe sa declare "atat timp cat eu voi fi la conducere, Marlon Brando nu va juca in acest film." Dupa multe discutii si negocieri, acesta a acceptat sa apara Brando in film, dar cu 3 conditii: sa fie platit mai putin decat salariul sau obisnuit, sa isi asume responsabilite pentru pierderile financiare cauzate de intarzierile sale si mai ales, sa fie de acord sa dea proba pentru rol, ceea ce era o premiera pentru Brando la acel moment.

11. Pentru ca stia ca Marlon Brando nu va accepta sa vina la o proba normala, Coppola s-a dus la el acasa cu o camera portabila, spunandu-i acestuia ca vrea sa incerce niste scene noi pentru film. Brando era imbracat in kimono si avea parul lung lasat pe spate. Usor, usor acesta s-a transpus in pielea lui Don, si-a indesat servetele in gura pentru a oferi iluzia de obraz umflat si a inceput sa vorbeasca cu acea voce care l-a facut celebru in film. Dupa ce producatorii au vazut testul, au ramas muti si nici nu si-au dat seama cine este actorul. Jaffe, care s-a jurat pana atunci ca Brando nu va fi in film, a ramas impresionat, iar titlul de promovare trimis celor de la Variety era "Nici un star pentru Nasul- doar cineva pe nume Brando."


12. Coppola a creat o capodopera, dar a fost la un pas sa fie concediat de nenumarate ori, chiar cu cateva saptamani inainte de incheierea filmarilor. Uneori, atitudinea sa de "nas" n-a fost pe gustul producatorilor, mai ales ca atunci cand credea ca sunt ultimele sale zile la filmari, a concediat jumatate din echipa de langa el, inclusiv directorul de imagine.


13. Personajul lui Diane Keaton este secundar, insa in anumite momente este esential. Intrebata ce amintiri placute are de la filmari aceasta a raspuns: "Pentru mine toate cele trei filme inseamna un singur lucru: Al Pacino. Mi-a placut la nebunie sa lucrez cu el."

14. De la inceputul carierei si pana in perioada de glorie, Brando a folosit cartonase pe care erau scrise replicile. Desi nu se vede, chiar si in film exista secvente in care sunt ascunse bine.

15. Toata lumea era curioasa sa vada cum o sa arate Marlon Brando in rolul lui Don Corleone. Inainte de lansarea filmului, Paramount a facut o intelegere in exclusivitate cu revista LIFE si le-a oferit cateva imagini cu Brando in timp ce era machiat. Asa ca in timp ce filmau incercarea de  asasinare a lui Don in New York, politistii erau rugati sa fie atenti si sa indeparteze orice fotograf  neautorizat pentru a nu aparea imagini inaintea filmului.


16. Desi filmul este o drama complexa si dura, echipa de filmare s-a distrat de minune la filmari. La inceput, toti ceilalti din distributie erau complexati de Brando, insa in timp au devenit mult mai relaxati, ba chiar au facut unele glume intre ei deocheate. Conform povestilor de pe platouri, Robert Duvall si James Caan il tachinau pe Brando si la un moment dat si-au dat jos pantalonii si i-au arata fundul lui Brando.  Acesta le-a intors gluma, doar ca in timp ce filmau scena nuntii, spre uimirea celor 500 de figuranti prezenti pe platou.

17. O scena care i-a marcat pe fani a fost cea in care moare Sonny, intepretat de James Caan. Scena a costat 100.000 de dolari din cauza armelor si exploziilor, o suma mare la un film cu un buget de 6.5 de milioane de dolari si  a durat 3 zile.

18. Intr-o scena stearsa de regizor, Michael revine in America pentru a-l gasi pe fostul sau bodyguard si omul responsabil pentru moartea sotiei sale, Apollonia. Dupa ce il gaseste intr-o pizzerie, Michael il impusca. Desi nu apare deloc in film aceasta scena, o imagine din secventa respectiva a fost folosita intens pentru promovarea filmului.

19. Nino Rota a fost ales compozitorul coloanei sonore, care a devenit un element cheie pentru film. Desi Academia de Film a laudat muzica lui Rota si l-a nominalizat la Oscar, acestia au respins propunerea, pe motiv ca o parte din temele muzicale mai fusesere folosite  in alte filme.

20. Odata cu trecerea anilor, distributia din Nasul a devenit una legendara, iar actorii au fost laudati intens, la fel si regizorul ca a reusit sa ii aduca impreuna.  Toti actorii principali au primit nominalizare la Oscar, iar Brando a primit statueta, dar pe care a refuzat-o in semn de protest. Brando a trimis atunci o femeie pe scena, pentru a protesta in acest fel impotriva tratamentului aplicat de Hollywood populatiei de origine amerindiana. Era al doilea actor din istorie care refuza Oscarul dupa George C. Scott pentru "Patton" ( 1970)

21. In cartea scrisa de Harlen Lebo "The Godfather Legacy", autorul a constatat ca Nasul a fost deschizatorul de drumuri pentru epoca blockbusterelor. Producatorul filmului, Al Ruddy declara "nu ne-am asteptat niciodata sa faca atat de mult atunic, depasea incasari de 100 de milioane de dolari". La un buget de 6 milioane de dolari, filmul a incasat 245 de milioane de dolari la nivel mondial.
 


Modifică setările cookies