Ads by IBU ProTV
marime text: Mareste fontul Micsoreaza fontul

2012, anul recordurilor la Hollywood: cel mai profitabil an in box office, care au fost cele mai mari esecuri, cele mai mari incasari, cel mai bun film non american

Hollywood-ul a primit cel mai frumos cadou de final de an. 2012 a fost un al recordurilor in industria de film. In acest an s-au vandut  10.8 milioane de bilete la cinema, conform USA Today. Cifrele sunt mai bune decat in 2009, cand s-a inregistrat un record de 10.6 milioane de bilete vandute.

2012, anul recordurilor la Hollywood: cel mai profitabil an in box office, care au fost cele mai mari esecuri, cele mai mari incasari, cel mai bun film non american


2012 este cel mai profitabil an din istorie pentru industria americana de film. Cifrele o arata: box office-ul american a inregistrat suma totala de 10.8 miliarde de $ din vanzarile de bilete in 2012 batand recordul din 2009, scrie EW.

2012 a fost, totodata, un an in care au fost lansate ultimele filme din cateva francize de succes, primele filme din francize noi, dar si un nou capitol din franciza "James Bond", care a implinit 50 de ani de existenta.


Care au fost  cele 5 filme cu cele mai mari incasari in SUA? The Avengers cu 623.4 milioane de $, urmat de The Dark Knight Rises cu 448.1  milioane de $ au fost pe primele doua locuri la incasari in America de Nord.The Hunger Games cu 408  milioane de $ a fost unul dintre filmele care au facut valuri in SUA, dar nici Skyfall cu 285 milioane de $ nu s-a lasat mai prejos. In top 5, la americani, a intrat si The Twilight Saga: Breaking Dawn Part 2, cu 283.7 milioane de $.

 

 


Ce au fost filmele cu cele mai mari incasari la nivel global? Din punct de vedere al incasarilor, filmul The Avengers, regizat de Joss Whedon, a facut istorie in 2012. Realizat pe baza personajelor din benzile desenate Marvel,The Avengers a fost lansat in aprilie si a obtinut incasari de 1,511 miliarde de dolari, ocupand locul al treilea in topul filmelor cu cele mai mari incasari din istorie.
 

Prima lansare pentru compania Marvel sub umbrela grupului Disney,  The Avengers reprezinta fara indoiala un semn de bun augur si un succes pentru celebrul studio hollywoodian, care va profita in anii si in deceniile urmatoare de aceasta asociere avantajoasa cu benzile desenate, in conditiile in care a achizitionat deja studiourile Pixar si compania Lucasfilm, cumparata cu 4 miliarde de dolari in a doua jumatate acestui an.


The Dark Knight Rises  ultimul film din trilogia "Batman" regizata de Christopher Nolan, a fost lansat in iulie si avut la randul sau o evolutie foarte buna in box office, generand incasari de 1,081 miliarde de dolari pe plan mondial. Podiumul a fost completat de filmul de actiune 007: Coordonata Skyfall, care a generat incasari de un miliard de dolari.

 

 

Pozitiile urmatoare au fost ocupate, in ordine, de animatia "Epoca de gheata 4: Continente in deriva/ Ice Age: Continental Drift" (875,08 milioane de dolari), filmul cu vampiri "Saga Amurg - Zori de Zi. Partea II/ The Twilight Saga: Breaking Dawn Part 2" (795,9 milioane de dolari), SF-ul inspirat de benzi desenate "Uimitorul Om-Paianjen/ The Amazing Spider-Man" (752,2 milioane de dolari), animatia "Madagascar 3: Fugariti prin Europa/ Madagascar 3: Europe's Most Wanted" (742,11 milioane de dolari), SF-ul "Jocurile foamei/ The Hunger Games" (686,53 milioane de dolari), SF-ul "Barbati in negru 3/ Men in Black 3" (624,02 milioane de dolari) si animatia "Neinfricata/ Brave" (535,33 milioane de dolari).


Peisajul cinematografic a trecut in 2012 printr-o perioada de tranzitie. In conditiile in care francizele "Twilight" si "Batman" si-au lansat ultimele filme in acest an (sau cel putin ultimele pelicule anuntate in prealabil), iar altele au decis sa isi acorde un nou ciclu de viata ("James Bond", "Men in Black", "Spider-Man", "Jason Bourne", "Ice Age"), acest an va ramane in istorie si pentru aparitia pe piata a unor francize noi: "The Hunger Games", "Prometheus", "The Hobbit" si "Jack Reacher".

 

 

2012, cand Paramount si Universal, doua dintre cele patru mari studiouri hollywoodiene, au implinit 100 de ani de existenta, este insa si anul in care niciunul dintre acestea nu a reusit sa treaca de pragul de incasari de 3 miliarde de dolari pe plan international (un record reusit de Paramount in 2011). De fapt, un singur studio - Sony - a reusit sa obtina peste 2 miliarde de dolari pe plan international (desi noua pelicula "The Hobbit", lansata in decembrie, ar putea aduce incasari colosale pentru studiourile Warner). Se pare ca Sony va castiga detasat competitia cu studiourile rivale, intrucat trei dintre filmele sale figureaza in topul 10 al filmelor cu cele mai mari incasari din acest an pe plan mondial ("Men in Black 3", "The Amazing Spider-Man" si "Skyfall").

 

 


2012 a reprezentat si anul in care s-au impus, prin prisma incasarilor, filmele SF sau ale caror subiecte sau mijloace de realizare intra in sfera SF (efecte speciale, animatii, creaturi supranaturale). Astfel, in Top 10 al incasarilor sunt prezente nu mai putin de noua pelicule apartinand acestui gen, singura exceptie fiind filmul de actiune "007: Coordonata Skyfall", al 23-lea lungmetraj din franciza "James Bond".

In ceea ce priveste filmele realizate in afara Statelor Unite, comedia franceza "Intouchables", regizata de Olivier Nakache si Eric Toledano, este singurul lungmetraj vorbit intr-o alta limba decat cea engleza care a avut un succes de casa impresionant. Produs de fratii Weinstein, filmul a avut un box office decent in Statele Unite (10,08 milioane de dolari), insa a reusit un total mondial absolut impresionant (420,7 milioane de dolari), gratie succesului de casa inregistrat mai ales in Germania (79 milioane de dolari), Spania, Italia, Japonia si Coreea de Sud.

 


2012 a fost si un an al esecurilor rasunatoare de box office. Filmul scince fiction John Carter este considerat poate cel mai bun exemplu al anulului. Cu un buget cuprins intre 250 -300 de milioane de $, filmul 3D regizat de Andrew Stanton despre aventurile unui capitan, erou de razboi, ajuns pe planeta Marte unde se lupta cu civilizatiile locale a facut incasari mondiale de 282 milioane de $. Disney, care a anuntat public prin directorul ei ca se astepta ca filmul sa faca 800 de milioane de $, a inregistrat unul dintre cele mai dureroase esecuri financiare din istorie. Directorul consiliului de administratie The Walt Disney Studios, Rich Ross, a demisionat dupa cea mai mare dezamagire financiara pentru un film realizat de Disney.

 

O alta dezamagire de box office a fost comedia The Watch cu Ben Stiller, Vince Vaughn si Jonah Hill. Filmul a avut un buget de 68 de milioane de dolari si a facut incasari mondiale de 67.9 milioane de $. Musicalul Rock of Ages a avut o distributie uriasa cu Tom Cruise, Alec Baldwin, Catherine Zeta-Jones, Paul Giamatti, Mary J. Blige si Russell Brand, insa filmul cu buget de 75 de milioane de $ nu a facut decat 56 de milioane de $ incasari mondiale.

That's My Boy, o noua comedie marca Adam Sandler s-a dovedit a fi otrava pentru box office: buget de 70 de milioane de $, incasari mondiale de doar 57.7 milioane de $.Un caz poate mai nefericit este cel al productiei SF Dredd, realizata de Lionsgate, care desi a primit recenzii foarte bune, nu a reusit sa atraga oamenii la cinema: buget de 50 de milioane de $, incasari mondiale de 30.9 milioane de $.

Tot un esec de box office este si mega productia Batteleship a regizorului Peter Berg, inspirata de jocurile cu nave maritime creat de Hasbro. Universal nu a tras lozul castigator cu acest film: buget de 225 de milioane de $, incasari de 308 milioane de $.

 

 

Ce se va intampla in 2013 in industria de film?  Intr-un raport recent, renumita companie Ernst & Young anunta data "Apocalipsei" din cinematografia mondiala: box office-ul chinez va depasi box office-ul nord-american pana in anul 2020.


In 2011, box office-ul nord-american a fost de 10,2 miliarde de dolari. Cel chinezesc a fost de doar 2,02 miliarde de dolari, ceea ce inseamna ca intre cele doua cifre exista o diferenta de circa 8 miliarde de dolari care trebuie recuperata pentru ca aceasta "profetie" sa se realizeze. Daca piata nord-americana va ramane stabila, China are nevoie de o consistenta rata de crestere anuala de 50% pentru urmatorii sapte ani.

 


Acest obiectiv pare sa fie in ochii multor experti unul absolut realizabil, in conditiile in care rata de crestere a pietei chineze a fost anul trecut de 35%, iar actualul program de construire de sali de cinematograf si de mall-uri in China isi urmeaza cursul intr-un ritm sustinut. China a reusit deja sa depaseasca Japonia, devenind in acest an cea mai mare piata cinematografica din afara Statelor Unite. in 2011, China s-a aflat la doar 240 de milioane de dolari in urma Japoniei, insa si-a depasit categoric vecinul si adversarul traditional in primele luni din 2012. Pana la jumatatea lunii octombrie, incasarile totale anuale din China au fost de 2,13 miliarde de dolari.

Pentru 2013, specialistii prevad o continuare a tendintelor exprimate in 2012, marile studiouri urmand sa se concentreze cel mai probabil tot pe continuarile unor francize de succes, pe lansarea unor noi comedii, a unor filme SF si a lungmetrajelor de animatie, pentru impulsionarea acestei industrii de divertisment, devenita atat de profitabila intr-o perioada in care criza mondiala i-a determinat pe oameni sa opteze pentru petrecerea timpului liber, la pret rezonabil, la cinema.