The Imitation Game: o minte sclipitoare

The Imitation Game ne aduce in prim plan o poveste tinuta departe de ochii marelui public pana de curand. Cine a fost Alan Turing, cum a schimbat cursul istorie si cat de important este el aflam din filmul regizorului Morten Tyldum.

The Imitation Game: o minte sclipitoare

Alan Turing este cel care a reusit sa descifreze codul Enigma in Al Doilea Razboi Mondial si sa afle mesajele folosite de nazisti. Excentric, sclipitor si genial, Turing avea si o personalitate nonconformista, asa cum ne arata si filmul. Insa, fara sa ne dam seama, el ne-a influentat vietile noastre moderne, prin masinaria ce ii poarta numele, Turing, o forma rudimentara a calculatorului personal.

In The Imitation Game, Benedict Cumberbatch este  Alan Turing, genialul matematician britanic cu rol fundamental in deznodamantul celui de-Al Doilea Razboi Mondial dupa ce sparge codul Enigma, reusita ce permite Aliatilor sa afle planurile de razboi naziste. Intr-una dintre cele mai dureroase rasturnari de imagine ale istoriei, in 1952 lui Turing ii va fi intentat proces pentru vina de a fi homosexual, o nedreptate cu bataie lunga pentru restul vietii sale. El a fost obligat sa urmeze un tratament cu hormoni, un fel de castrare chimica, pentru a scapa de homosexualitate, considerata o ilegalitate la acea vreme in Marea Britanie.

Personal, sunt o fana a lui Benedict Cumbebatch si ma bucur sa vad ca reuseste sa faca un salt important in cariera. Iar in The Imitation Game, Benedict ne arata finetea sa actoriceasca, capacitatea sa de a se autoidentifica si pierde in personajul sau. Tragic si captivant, eroul nostru ni se dezvaluie cu totul, dar gradual si asta prin farmecul si talentul lui Benedict. Acest rol ii vine ca o manusa si nu e de mirare ca a primit atatea laude si o nominalizare la Oscar binemeritata.

Nici Keira Knightley nu dezamageste, si face un rol placut in rolul lui Joan Clarke, o alta minte sclipitoare din acea perioada, cu o influenta uriasa in viata lui Alan Turing. Dar, parca a avut prea putine momente care sa motiveze nominalizarea la Oscar pe care Keira a primit-o pentru acest rol.

Benedcit domina acest film, cu charisma si talentul urias. Desi este un film bun, reusit, care te captiveaza, odata ce povestea avanseaza, devine usor plat si previzbil ca tehnica de constructie. Chiar daca personajul nostru este definit printr-o inteligenta cerebrala deosebita, mi-ar fi placut ca regizorul norvegian Morten Tyldum sa insiste putin si pe inteligenta emotionala, sa ne arata mai intens drama din finalul vietii sale, cand Alan Turing a fost obligat sa accepte un tratament inuman din partea britanicilor, care au sters cu buretele toate meritele sale la schimbarea lumii, la salvarea razboiului si l-au transformat intr-un personaj umilit, nedemn, chinuit..doar pentru ca a vrut sa fie diferit.

Filmul lui Tyldum este o biografie reusita, cu interpretari foarte bune, insa se simte influenta scandinava in lipsa emotiilor intense din film. Singurul care sparge bariera este Benedict Cumberbatch, care face un rol de zile mari si il onoreaza pe Alan Turing in fiecare secventa si cu fiecare replica rostita...

Verdict: 8.5/10