Rio: samba cu papagali

Carlos Saldanha ia o pauza de la seria Ice Age si da o fuga in orasul sau natal, aflat in plin carnaval, pentru o portie de aventuri animate cu un simpatic papagal albastru. Rezultatul: un adevarat feel-good movie dupa o reteta devenita traditionala.

Rio: samba cu papagali

Fata de saracia epocii de gheata, Rio-ul in sarbatoare e o promisiune enorma din punct de vedere vizual. Iar cei de la Blue Sky Studios livreaza in cea mai mare parte a timpului un spectacol animat minunat.  Miscare, sunet si culoare - totul e acolo pentru ca sa te cucereasca. O singura scapare am notat: spre final, carele alegorice si tribunele in extaz in plina atmosfera de carnaval vin un pic sub asteptarile setate de restul peliculei.

Povestea e una clasica, iar eroii sunt animale vorbitoare. Blu (vocea lui Jesse Eisenberg), un macau Spix despre care se credea ca e ultimul exemplar al speciei, traieste linisitit alaturi de stapana sa, Linda, in Moose Lake, Minnesota. Tocilar ca si cea care ii poarta de grija, inteligent si mandru, dar atat de domestic incat n-a invatat sa zboare, el se vede pus in fata unei mari provocari: o excursie la Rio de Janeiro unde ar trebui sa o cunoasca pe Jewel (vocea lui Anne Hathaway) - posibila lui partenera.

Urmeaza, in ritmuri de samba, un carusel de intamplari din care nu sunt excluse padurea tropicala cu personajele ei surprinzatoare, agitatia turistica a plajei Ipanema, imaginea iconica a statuii lui Iisus si… chiar un moment trait in favela. Sigur ca nu e favela din Cidade de Deus, suntem totusi intr-o animatie pentru copii, dar realizatorii ofera cateva indicii vizuale puternice. Pe pereti zaresti graffiti-uri, culorile devin mai fade, inghesuiala e din ce in ce mai mare, iluminatul public mai absent, iar pericolul omniprezent – favela e “resedinta” raufactorilor care traficheaza pasaret.

Chiar daca unele personaje sunt clar inspirate din modele anterioare ce si-au dovedit priza la public – maimutele din Rio miros de la o posta a lemurii si pingunii din Madagascar, iar Lina e o prezenta fizica deja sablon pentru animatii - realizatorii reusesc sa creeze si cateva caractere memorabile. Primul pe lista mea e papagalul Nigel (vocea lui Jemaine Clement). Cel mai intens personaj negativ al filmului uimeste cu amestecul sau de ingeniozitate si sadism provocand explozii de amuzament. Al doilea e buldogul Luiz (vocea lui Tracy Morgan), ale carui bale stau deseori in calea ajutorului pe care el vrea sa-l ofere amicilor sai zburatori.

Uneori te invita la dans, alteori te umfla de ras, oricum reuseste sa te tina mereu in priza, asta e esenta lui Rio, cu siguranta nu cea mai originala animatie posibila, dar una care dovedeste ca o reteta cunoscuta, dar foarte bine aplicata, inca isi poate gasi loc in sufletul spectatorului. Eu l-am vazut subtitrat si in 3d, dar am senzatia ca e la fel de reusit si in (doar) doua dimensiuni si dublat pentru cei care nu vor sa se chinuie cu ochelarii pe nas si traducerea pe ecran.

Verdict: 3½/5, foarte bun

Pentru: toapatapa fapamipilia – sau in traducere din pasareasca: pentru toata familia